• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wordt internetsnelheid beïnvloed door de buurt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKL

Gevestigd lid
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
209
Waarderingsscore
2
Zoals de titel al zegt: wordt de snelheid van mijn internetverbinding beïnvloed als andere mensen in de wijk ook online gaan?

Ik heb namelijk het vermoeden dat de snelheid 's avonds drastisch naar beneden gaat, en dat dit wordt veroorzaakt doordat er dan een heleboel mensen weer thuis komen na een lange werkdag. Zowel Wi-Fi als ethernet worden trager, op verschillende apparaten

Ik heb Alles-In-Een van Ziggo, met een Connect Box. De verbinding komt binnen via de standaard coaxkabel.

Kortom: klopt mijn vermoeden?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
In elk geval heb ik zelf een soortgelijk vermoeden.

Ik meen het vooral te merken op "Zon- en Feestdagen".
 
Zoals de titel al zegt: wordt de snelheid van mijn internetverbinding beïnvloed als andere mensen in de wijk ook online gaan?

Het zou goed kunnen dat er veel mensen op het zelfde kanaal als jou zitten.
Daar lun je ook nog even mee testen welk kanaal het beste werkt.
Daar is volgens mij ook een tool voor om te zien welk kanaal mensen gebruiken.
 
De meeste modems van Ziggo (in ieder geval mijn Ubee EVW321b) kiezen zelf het meest geschikte wifi kanaal. De kanaalkeuze voor wifi staat dan op Automatisch. Uit de handleiding van mijn modem:
Als er meer draadloze netwerken bij u in de buurt zijn dan kiest uw Wi-Fi modem automatisch de instellingen die het beste resultaat opleveren. Wilt u toch uw instellingen geheel aan uw eigen persoonlijke situatie aanpassen, dan kan dat via de instellingen.
Een vast kanaal kiezen kan wel.
Hier de uitleg over het wijzigen van het wifikanaal voor de diverse modems van Ziggo. Kies jouw modem en volg dan stapsgewijs de uitleg: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/kanaal-wijzigen/#Ik-wil-zelf-een-vast-wifi-kanaal-instellen

Natuurlijk moet je eerst weten wat op dit moment bij jou het drukste kanaal is. Daarvoor zijn verschillende tools beschikbaar, zoals aarie25 al schreef. Je zou voor je laptop de laatste gratis versie van inSSIDer kunnen kiezen: https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Na installatie start je inSSIDer en klik je bovenaan op Networks. Dan zie je alle verbindingen vlak in je buurt. Hieronder een voorbeeld van mijn situatie een jaar geleden:

5ae0a6d0a8752-2017-03-23_13_47_51-inSSIDer_for_Home.png


Ik zat toen als enige bij KPN. Al mijn buren zaten bij Ziggo. Zij zaten allemaal op kanaal 1 of 6, dus had ik alle vrijheid en ruimte op kanaal 11.

Ik heb zelf geen problemen met mijn wifi, maar af en toe kijk ik even naar het wifi kanaal. Daar heb ik zelf niets aan gewijzigd. De ene dag staat het kanaal op 6 en de andere dag op 1. Even controleren... vandaag (lees NU, want het kan over 10 minuten anders zijn) staat het kanaal op 11 ingesteld:

5ae0a8438218c-Control_Channel.png


Er is dus wel interferentie met andere wifiverbindingen, maar die is nog acceptabel, staat daar te lezen.
Heeft het zin om je wifikanaal te wijzigen? Mwah, niet veel, want als je buren ook een modem hebben dat zelf het meest ideale kanaal kiest, dan kun jij dagelijks bezig blijven met het wijzigen van je wifikanaal.

Jorrit, doe eerst maar wat Lange Pier je aanraadde. Ga een week lang je internetsnelheden meten. Maak bijvoorbeeld een tabel en noteer daar een week lang, 's morgens en 's avond, wat je gemeten snelheden zijn, zowel bedraad als draadloos.
 
Zowel Wi-Fi als ethernet worden trager, op verschillende apparaten.

Het gaat dus niet per se over wifi-kanalen.

Ik zit zelf nooit op wifi en meen desondanks de ervaring van Jorrit te herkennen en ik ben trouwens ook geen Ziggo klant.
 
Ik zit ook bij Ziggo.
In ver en grijs internetverleden toen het nog @home was en ik een 1MB internetabo had (ik meen 2004/2005) - toen klapte 's avonds van af een 19:00 uur mijn internet in elkaar.

Uiteindelijk ben ik in 2005 van Internet Z1 naar Internet Z2 gegaan en was het probleem met 4MB internetsnelheid helemaal over.
Tegenwoordig met Alles-in-1 Plus haal ik een 203 MB gemiddeld en ondanks midden in de stad te zitten, heb ik nergens last van.

Modem is een Cisco en WLAN is compleet uitgeschakeld - ook de Ziggo hotspot.
Het wemelt hier van de WLAN kanalen en hotspots.
 
Ik heb 30 mbps down en 3 mbps up als abonnement.
Ookla laat 10 mbps up zien.
Toch aardig van Telfort,
Het zal wel erg rustig zijn geweest toen ik dit screenshot maakte.
Zojuist weer gekeken en het was gewoon weer 3 mbps up.
 

Bijlagen

  • Screenshot from 2018-02-19 20-54-50.png
    Screenshot from 2018-02-19 20-54-50.png
    104 KB · Weergaven: 5
Zit je nog op ADSL koperlijn dan is de drukte in de buurt zeker van invloed en klapt de snelheid en de stabiliteit in elkaar als het druk wordt. Met de COAX zou dat niet zo moeten zijn omdat er een directe kabel van de centrale naar je woning loopt.

Ziggo zegt dit zelf. Alle snelheidsverlies die je hebt via de COAX zou dus niet moeten mogen. Dit betekent dus contact opnemen met Ziggo en het probleem voorleggen aan hen.
 
omdat er een directe kabel van de centrale naar je woning loopt.
Not, zei het al, internet via de coax is een stersysteem, eerst het huizenblokkast, dan de buurtkast en dan pas de centrale van de provider.
Glasvezel werkt ook zo, overigens.

Juist bij ADSL gaat het gelijk via de buurtcentrale naar de centrale van de provider.
 
Waarom zegt Ziggo dit dan? En heb je bij (traditionele) ADSL veel meer last van (ver)storingen?
 
Heel interessant artikel waarvoor dank. Heb ik ook weer wat bijgeleerd.

Voor mijzelf is het in elk geval fijn dat ik, na heel veel testen, zeker weet de snelheid altijd te halen. Maar, zo heb ik geleerd, dat is zeker niet in alle gebieden zo.
 
Bedankt voor alle antwoorden.

In dat artikel is te lezen dat kabelaars werken met een overboekingsfactor, en dat verklaart wel de symptomen die ik eerder al vermeldde.

Ziggo beweert trouwens bij hoog en laag dat de snelheid van hun coax er niks mee te maken heeft, maar volgens mij is het net als een snelweg: als je daar met 100 auto's rijdt, gaat het sneller dan als je daar met 100000 auto's overheen moet.

Zoals Lange Pier al voorstelde, ga ik op meerdere momenten de snelheid meten. Zodra ik de resultaten van dit onderzoek heb, zal ik het hier vermelden.
 
Dat nano blog artikel over Ziggo stamt uit 2014.
Tot aan de verdeelkast in jouw straat is de verbinding gewoon glasvezel.
 
Ding staat 2 huizen verderop en is gewoon nog coax tot de wijkcentrale, daar komen ook de glasvezel aansluitingen aan.
 
Jullie konden alleen niet weten dat er bij mij in het dorp nog geen glasvezel ligt...
 
Ding staat 2 huizen verderop en is gewoon nog coax tot de wijkcentrale, daar komen ook de glasvezel aansluitingen aan.

Bij mij staat de aansluitkast onder mijn raam.
En vanuit die kast gaan vuistdikke kabels het appartementsgebouw binnen.
Het Ziggo glasvezelkabelnet niet verwarren met dat van KPN en consorten.
 
Dat is gewoon hetzelfde, door Reggefiber hier aangelegd, je hebt alleen een andere protocolkastje als je KPN kiest, beide worden geplaatst en aangesloten.

2 jaar geleden hier aangelegd en nog specifiek gevraagd over de toen UPC coax huizenblok kast en werd verteld dat alles bij de wijkcentrale bij elkaar komt en daarvandaan naar de diverse providers, door iemand die Nederlands sprak, waren allemaal Roemenen voor het grove werk buiten de monteurs om.
 
Zo te lezen schrijf jij over nieuwbouw.

Ik ben overigens zelf heel benieuwd wat er in Enschede gaat gebeuren, als de Oldenzaalse straat helemaal open gaat vanwege wateroverlast beheersing aanleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan