@JKL :
misschien ten overvloede, want het meeste is in bovenstaande berichten min of meer al geschreven :
Ziggo probeert mij al 4 jaar lang terug te krijgen als klant, hetgeen ze maar niet lukt............
Ik ben 4 jaar geleden, toen Reggefiber in mijn woonplaats glasvezel aanlegde, overgestapt naar KPN glasvezel (500 / 500). Dat was en is nog steeds één van de meest snelle internetverbindingen in Nederland, maar dat even terzijde.
Ziggo 'beweert' (sinds enige tijd) via glasvezel zijn klanten te bedienen. Da's voor het grootste gedeelte waar, met dien verstande dat vanaf een woning tot aan de 'wijkkast' dit nog gewoon via de coax gebeurt en pas vanaf de wijkcentrale wordt het glasvezel. Dit in tegenstelling tot 'echte' glasvezelklanten (zoals ik). Daar heeft Reggefiber 4 jaar geleden de complete straat opengegraven en elke woning voorzien van een 'eigen' glasvezelkabel / aansluiting.
Dan nu terug naar je vraag : áls in jouw woonplaats Ziggo nog geen glasvezel heeft liggen, dan verloopt de verbinding idd. via coax en ja, dan heb je er 'last' van als tijdens spitsuren (veelal de avonduren) veel mensen in jouw buurt aan het internetten zijn.
Is jouw woonplaats door Ziggo inmiddels voorzien van glasvezel, dan zou je in principe niets moeten merken van de 'avondspits', want jouw woning heeft een eigen coaxverbinding naar de 'wijkkast' en daarvandaan gaat het via glasvezel verder.
Enigste dat je even uit moet zoeken is of Ziggo jouw woonplaats al voorzien heeft van glasvezel (tot aan de wijkcentrale).