• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wordt internetsnelheid beïnvloed door de buurt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Huizen zijn uit 1973, niet echt nieuwbouw.
De gemeenten betalen de aanleg zelf met subsidie van de landelijke overheid door Reggefiber is mij verteld, ben nooit nieuwsgierig maar weet graag alles.
 
Het valt mij wel op dat er in het ene gebied veel meer en sneller glasvezel wordt aangelegd dan in het andere.
 
@JKL :

misschien ten overvloede, want het meeste is in bovenstaande berichten min of meer al geschreven :

Ziggo probeert mij al 4 jaar lang terug te krijgen als klant, hetgeen ze maar niet lukt............
Ik ben 4 jaar geleden, toen Reggefiber in mijn woonplaats glasvezel aanlegde, overgestapt naar KPN glasvezel (500 / 500). Dat was en is nog steeds één van de meest snelle internetverbindingen in Nederland, maar dat even terzijde.

Ziggo 'beweert' (sinds enige tijd) via glasvezel zijn klanten te bedienen. Da's voor het grootste gedeelte waar, met dien verstande dat vanaf een woning tot aan de 'wijkkast' dit nog gewoon via de coax gebeurt en pas vanaf de wijkcentrale wordt het glasvezel. Dit in tegenstelling tot 'echte' glasvezelklanten (zoals ik). Daar heeft Reggefiber 4 jaar geleden de complete straat opengegraven en elke woning voorzien van een 'eigen' glasvezelkabel / aansluiting.

Dan nu terug naar je vraag : áls in jouw woonplaats Ziggo nog geen glasvezel heeft liggen, dan verloopt de verbinding idd. via coax en ja, dan heb je er 'last' van als tijdens spitsuren (veelal de avonduren) veel mensen in jouw buurt aan het internetten zijn.
Is jouw woonplaats door Ziggo inmiddels voorzien van glasvezel, dan zou je in principe niets moeten merken van de 'avondspits', want jouw woning heeft een eigen coaxverbinding naar de 'wijkkast' en daarvandaan gaat het via glasvezel verder.

Enigste dat je even uit moet zoeken is of Ziggo jouw woonplaats al voorzien heeft van glasvezel (tot aan de wijkcentrale).
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij wel op dat er in het ene gebied veel meer en sneller glasvezel wordt aangelegd dan in het andere.

Dat niet alleen, maar in mijn woonplaats met 65.000 inwoners, die voor 95% is voorzien van glasvezel, heeft een enkele straat -veelal op het industrieterrein- géén glasvezel. Een vriend van ons die daar een woning bewoont boven een voormalig garagebedrijf heeft daar navraag naar gedaan en kreeg als antwoord : de afstand tot de woningen op het bedrijventerrein was / is commercieel niet aantrekkelijk voor Reggefiber (thans eigendom van KPN) en daarom zijn die straten 'overgeslagen' en zullen zij de komende jaren ook niet worden voorzien van glasvezel.
 
@quandor Voor zover ik weet is er in mijn woonplaats (Nieuwkoop) alleen glasvezel op het industrieterrein (gezamenlijk aangelegd door de bedrijven daar), voor de rest is het nog "ouderwetse" coax en ADSL.
 
Daarmee is je vraag dan ook gelijk beantwoord. Zolang Ziggo in jouw hele woonplaats geen gebruik maakt van glasvezel, zal je tijdens de 'avondurenspits' in theorie last blijven houden van lagere snelheden.
 
De overheid zou wat mij betreft een en ander moeten afdwingen bij de grote spelers om op die manier haast te maken met de aanleg van glasvezel door heel Nederland.
 
Als zelfs een volksvertegenwoordiging een 'liegende' premier niet op de knietjes kan krijgen.............. dan ben ik bang dat het dwingen van een commercieel bedrijf helemaal een onmogelijkheid zal blijken te zijn.
 
Tja, en toch hadden we het al voor elkaar kunnen krijgen, want wie bepaald wie er in de regering zit? De burger. En als iedereen het echt zo belangrijk had gevonden, dan hadden we nu een overheid gehad die er wel haast mee maakte...

Verder heb ik al een 1e meting verricht, maar op basis van 1 meting mogen we eigenlijk nog geen conclusies trekken. Waar het op neer kwam, was dat een rechtstreekse verbinding via een Cat 5e kabel dezelfde snelheid opleverde, maar op het moment van de avondmeting was het qua snelheid goed te doen. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik werk met powerline adapters (de meting daarmee was beduidend minder), maar ik woon in een huis uit 2002, dus het is niet heel waarschijnlijk dat de kwaliteit van het lichtnet een rol speelt... Zoals ik al zei: op basis van 1 meting kan ik nog geen conclusies trekken, maar mijn vermoeden is wel dat zich er en toe spitsuren zijn op de coax.
 
Kunnen de powerline adapters de snelheid van je abonnement aan?
 
Zou makkelijk moeten kunnen: abbo is 25 Mbit/s ds en 2,5 Mbit/s us, en de adapters zijn 500 Mbit/s (dus als netwerkprotocol 100 Mbit/s).
 
Wat ik niet begrijp: waarom is die snelheid nu zo belangrijk?

Ik heb zelf nog nooit meer dan 11 à 13 Mbit downloadsnelheid gehad en 1 Mbit uploadsnelheid.

En ik heb hier nooit enig probleem in kunnen ontdekken.

Glasvezel loopt tot in mijn woning, maar ik maak er geen gebruik van (is duurder).
 
Lijkt me sterk dat dat fijn gamen is als je online gamed en er hangen nog andere gebruikers aan de internet aansluiting.

Heb een 40/4 abbo en als ik met zoonlief LOL speel dan heb je af en toe toch een stotter, alleen online gamen geen probleem.
 
Het hangt inderdaad af van je persoonlijke situatie.

Dat is waar.
 
Toen zich vandaag een flinke dip voordeed tijdens het downloaden van een paar MB heb ik meteen de een directe kabelverbinding opgezet, en ja hoor, 25Mbit was gekelderd naar 5... Dit zie ik dus als bewijs dat er wel degelijk spitsuren zijn...

Verder heb ik ook ontdekt dat de powerline adapters die ik normaal gesproken gebruik wel zorgen voor afremming, maar dit komt toch door het elektriciteitsnet in mijn huis. Hoe ik dit ontdekte: ik zit meestal boven, en het downloaden van de April Update van W10 gaat hier een stuk langzamer dan bij de computers beneden...

Kortom, opgelost. Admin mag een slotje op dit topic gooien.
 
Dank voor het melden.

De admin zal in dit geval een moderator worden. Ik zal er een slotje op doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan