• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zelf applicatie bouwen, wat moet ik eerst leren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lucas7

Nieuw lid
Lid geworden
22 feb 2023
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Vanuit mijn werk bij een lokale overheid waar ik mee bezig houd met informatiebeheer zie ik een behoefte aan een applicatie die bepaalde taken op het gebied van recordsmanagement kan uitvoeren.

Soms wordt een vakapplicatie uitgezet en de data op een netwerkschijf geplaatst. Deze data is soms onvoldoende gemetadateerd om voor iemand zonder verstand van dat dossier goed te kunnen bepalen waar het het over gaat.
Ook zijn de individuele dossiers soms genummerd met zaaknummers. Ik moet dan uitzoeken hoe lang iets bewaard moet worden en de archivering ervan regelen. Voor mij is het van belang om eerst goed helder te krijgen wat er nou allemaal in die mappen zit.

Daarom zou een functie handig zijn waarbij ik de mappen (ookwel dossiers) op de netwerkschijf kan doorzoeken, vaak een hele jaargang van dossiers, waarna er een overzicht kan worden getoond van de documentsoorten die in de mappen zijn gevonden, ookwel de titels van de documenten. Als er bijv. veelvuldig de documentsoort bezwaar en beroep in voortkomt, weet ik dat die dossiers langer bewaard moeten worden dan de mappen waar alleen maar documenten met de titel concept in zitten.

Bulk-zoekactie kunnen uitvoeren. Soms zijn dossiers dubbel opgeslagen. Dan is het vernietigd in de ene applicatie maar staat er mogelijk ook nog een kopie op een netwerkschijf. Ik wil dus een zoekoptie waarmee ik een zelf gekozen map of mappen kan laten doorzoeken op duizenden unieke zaaknummers. Nu heb ik een applicatie waarbij er wel gezocht kan worden 1 zoekkenmerk bijv. factuur, maar het systeem kan nog niet goed omgaan met heel veel unieke zoekkenmerken.

Dit zijn zover de hoofdfuncties.

Ik ben benieuwd welke programmeertalen en andere relevante kennis ik moet opdoen om hier mee aan de slag te kunnen?
Ik heb verder weinig verstand van programmeren, dus ik snap dat ik wel een tijdje de studie in moet voor ik het zelf kan. Ik weet dat het een hoge leercurve heeft, maar dit idee blijft door mijn hoofd spoken en ik zou het gewoon gaaf vinden als het me ooit zal lukken.

Ben benieuwd naar jullie tips,

groet,

Lucas.
 
begrijp ik het goed dat het alleen om de titels van bestanden gaat en niet over de inhoud van bestanden?

Dus een lijst met alle bestanden importeren in excel en daar meerderde zoekopties op loslaten zou voldoende zijn? Dan zou wat simpel VBA scripts/macro's al voldoende moeten zijn.
 
begrijp ik het goed dat het alleen om de titels van bestanden gaat en niet over de inhoud van bestanden?

Dus een lijst met alle bestanden importeren in excel en daar meerderde zoekopties op loslaten zou voldoende zijn? Dan zou wat simpel VBA scripts/macro's al voldoende moeten zijn.
Inderdaad, het gaat alleen om de titels van de bestanden.

Ben benieuwd welke programmeertalen en aanverwante kennis ik nodig heb om dit te bouwen. VBA scripts en macro zegt mij helaas niet veel, maar zoals ik al zei ik wil het graag leren en ben bereid om daar flink wat tijd in te steken.
 
VBA = Visual Basic for Applications. het is een vrij complete programmeertaal die standaard in de Microsoft Office applicaties is ingebouwd. Gezien het soort zoekwerk lijkt mij Excel het handigst:

Je moet hem alleen in het lint even aanzetten.:

0a55b7dc-ea8f-4a1b-bfdd-fa028475c1ed.png


rechtklik in het lint en kies "Het lint aanpassen" In de rechter kolom zet je het vinkje aan voor "ontwikkelaars" en klik op "ok". Gefeliciteerd, jij bent nu ook ontwikkelaar! :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Ziet er veelbelovend uit! Hoe zorg ik ervoor dat dan de padnamen in excel komen waarna ik ze met formules daar dan kan bevragen. (ik neem aan dat het zo het beste werkt?)
 
Het mooiste is om eerst met een folder selection dialog de map die je wil doorzoeken invoert. En daarna de folders recursief te doorlopen.

Maar ik zou eerst eens de basics van VBA onder de knie krijgen. zoek op youtube maar eens op "VBA Excel" Dan vind je genoeg.,
 
Ik weet in ieder geval in welke richting ik moet zoeken. Ik ga me verder verdiepen in VBA, thanks!
 
Beste mensen,

Met VBA kan je dus met excel allerlei functies laten uitvoeren maar kan je ook een interface bouwen waardoor het dus lijkt alsof je met een stand-alone applicatie aan het werk bent en niet met excel-sheets?
Zo ja, dan wil ik graag de basis leren vanuit een boek ipv YouTube. Is dit een goed boek?

 
Ik ken het boek niet, maar boeken uit de dummies serie zijn bijna altijd wel een goede intro in een onderwerp.
 
Heb vroeger al de Office pakketten gevolgd in avondschool maar Access genoot mijn voorkeur daar ik er gemakkelijk data automatisch kon binnenhalen van andere pakketten, en er dan gemakkelijk mee verder aan de slag kon gaan.
Vb wij hadden op het werk een productiepakket om mee te werken, maar zoals topicstarter aangeeft, je wil meer zaken die het pakket niet heeft, bij ons was het orderboek in het Nederlands, klanten in meerdere talen, duitse klant is niks met een lijst in het nederlands, wel orderboek haalde ik binnen, iedere morgen voor iedereen begon, in access de mogelijkheid gemaakt dat je de klant kon selecteren, taal selecteren, printen of mailen en je had ogenblikkelijk het resultaat.
Zou zeggen kijk zeker eens naar Access.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan