• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ziggo NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulZ

Junior lid
Lid geworden
11 dec 2019
Berichten
68
Waarderingsscore
8
Hallo iedereen. Hier in huis heb ik een externe schijf op de router van ziggo aangesloten als netwerkschijf. Werkt top, op alle pc's en laps in huis die met de router zijn verbonden zien de schijf. Nu heb ik me al suf gezocht en tutorials gezien maar nog niet voor elkaar gekregen om de netwerkschijf van buitenaf te benaderen. Bestond veel discussie maar dit is mogelijk omdat de router een nas functie heeft. Iemand dit al eens gedaan en mij kan uitleggen hoe dat gaat? Op dit gebied ben ik niet kundig, de rest wel qua hardware en software maar die router, nee dat krijg ik niet voor elkaar dus alle hulp, tips en raad is welkom.
 
Ok dit is duidelijk het topic waar je over sprak in de sectie aan de BAR. Daar gaan we dan.

Vraag 1 is of je dit moet willen op deze manier. Als je de standaard router van Ziggo gebruikt (daar ga ik even van uit) zitten er allerlei functies in die al dan niet goed werken.

Als je het niet uitzet dan deel je ook nog eens een stukje van je internetverbinding met klanten in de buurt die bijvoorbeeld bij je voor de deur staan en internetten via hun Ziggo account om data te besparen. Ik weet niet hoe goed deze verbindingen gescheiden zijn dus hoe makkelijk je ze bij elkaar kan brengen. Kan je ze bij elkaar brengen dan kan je dus ook bij de data die jij op de schijf hebt staan.

Bovenstaande geeft aan dat je dus ook nog goed moet kijken naar eventuele encryptie. Met een losse NAS, of een als NAS ingericht apparaat ben je al een heel stuk verder.

Nee, ik heb je technisch nog niet echt op weg geholpen maar wil eerst even weten of je hier bij stil hebt gestaan.
 
Jazeker heb ik hierbij stil gestaan, jij allereerst ook nog de bete wensen voor 2020. de router van ziggo houd de signalen strikt gescheiden voor de wifi hotspots. Daar ben ik al achter en anderen kunnen onmogelijk op mijn netwerk komen dan. naja niets is onmogelijk maar zou niet simpel gaan. Een losse nas werkt iediaal, heeft mijn schoonvader ook en das prima. Maar ik wil gewoon weten of het kan, de router bezit immers de NAS functie. De router is de
Technicolor TC7210
van ziggo. In huis ziet elk systeem hem in het thuisnetwerk. Dus de uitdaging wordt, is vanuit buitenaf benaderbaar, is hij dan goed te beveiligen, en dan ik secties van de schijf apart beveiligen.

Kweet een hele klus en lees me al suf, dus elke hulp is welkom.
 
In mijn hoofd werkt het al :) Zo werk ik eigenlijk altijd eerst even in mijn hoofd of op papier en dan ga ik het uitschrijven.

Volgens mij wil je leren hoe het werkt? Of niet? Ik kan hier de stappen neer rammen die je alleen maar hoef uit te voeren of ik help je op weg. Wat wil je?
 
Ik wil het graag leren, puur uit nieuwsgierigheid. stap voor stap zodat ik het kan begrijpen en leren. Op de pc lukt mij alles wel, hardware ook. maar die router van ziggo pfffffffffffffff Kwil gewoon weten hoe het werkt. Is ook geen haast bij, maar het triggert mijn interesse :) Zou moeten kunnen
 
Nou daar gaan we dan. Als het goed is heeft de NAS functie een eigen intern IP adres gekregen. Kijk maar eens in de tabel of je die kan vinden.

Een eigen IP adres, ja zeker, hij wordt namelijk gezien als een apart apparaat.
 
nou daar ga ik dus al mis, hj ziet veel en ik heb geen idee wat de nas is. dit is nu het overzicht en dan draaien er een paar dingen nog niet eens mee
 

Bijlagen

  • nas1.png
    nas1.png
    112,4 KB · Weergaven: 12
  • nas2.png
    nas2.png
    78,7 KB · Weergaven: 16
Nee hebbes, ik heb de ip :
Ziggo - NAS70:5A:9E:27:F2:76192.168.178.141000Linux
 
Goed bezig! Je bent nu aan het worstelen in de tabel van je router. Dat is soms lastig. Een tool die je kan helpen je netwerk inzichtelijk te maken is de Advanced IP Scanner. Dan wordt het duidelijker.


Nu moet je ervoor zorgen dat die NAS functie altijd hetzelfde IP adres houd zodat je niet steeds van ipadres wisselt.
 
in de lijst onder geavanceerd de juiste ip gekozen en op force availble geklikt. nu zou die vast moeten staan maar zie hem niet meer terug in de lijst. kan via thuisnetwerk nog wel op de schijf. maar de router ziet de ip adres niet meer. dat zou de ip statisch moeten maken.
 
Ook niet via de tool die ik je heb gegeven?

. maar de router ziet de ip adres niet meer. dat zou de ip statisch moeten maken.

Deze opmerking snap ik niet.
 
De prog van jou ziet de nas en ip idd wel. keurig als ziggo nas en met ip adres die ik had gegeven. Alleen in de lijst op de router, zowel bij verbonden als geavanceerd komt de ip niet meer voor. Mischien dat dit klopt hoor maar de software van jou ziet hem keurig.
 

Bijlagen

  • nas4.png
    nas4.png
    80,8 KB · Weergaven: 18
Hij is dus nog verbonden en heeft een vast IP. Wat je nu dus moet gaan weten is. Hoe werkt de NAS functie die ik wil gaan gebruiken en welke poort(en) heb ik daarvoor nodig.

Succes. Ik ben vanavond terug.
 
top, ik heb de router gereset en ziet nu keur de nas op de ip die ik hem gegeven heb. zal ook even koken zo. alvast bedankt. mooi avontuur zo.
 
Ik ben er weer. Weet je al hoe de NAS functie werkt?
 
nee geen idee, wel gezocht en moet delen. dus in portforwarding poort 21 open gezet, mijn ip opgegeven en weinig resultaat. nu las ik dat ik ook een mac adres moet toevoegen maar geen idee. de portforwarding ging goed , protocol op ftp ingesteld maar als ik daar gebruiker en ww wil opgeven gaat het mis. dus doe veel fout
 
dit is de forwarding
 

Bijlagen

  • nas 6.png
    nas 6.png
    100,7 KB · Weergaven: 19
ff een vraagje tussen door....hoe is de schijf aangesloten op de router...via usb of netwerk kabel...
 
usb kabel
 
via usb is de netwerkschijf nooit van buiten te benaderen.....alleen in het netwerk waar deze is aangesloten.
heb het zelfde probleem gehad met m`n eigen router van netgear... deze heeft ook usb aansluitingen...en is met geen mogelijkheid van buiten te benaderen....ook niet na grondig overleg met netgear helpdesk, die vertelde me dat een usb poort geen netwerkadres kan krijgen....dit is alleen mogelijk op de netwerk poorten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan